• Da klær ble av plast. Nylonstrømpenes vekst og fall. 

      Rasch, Tone; Haugsrud, Ingrid; Laitala, Kirsi (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Tynne strømper for kvinner var de klærne som først ble laget av oljebaserte fibre i årene rett etter andre verdenskrig. Vi har undersøkt hvordan nylonstrømpene, som industrielt fremstilte forbruksvarer i plast, ble en del ...
    • ”Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige?” Hvordan forbrukere oppfatter og påvirkes av markedsføring med bærekraftpåstander 

      Heidenstrøm, Nina; Haugsrud, Ingrid; Hebrok, Marie; Throne-Holst, Harald (Rapport;16-2021, Report, 2021)
      Formålet med denne rapporten er å få en bedre forståelse av hvordan markedsføring med bærekraftpåstander kommuniseres til norske forbrukere gjennom nettbutikker og sosiale medier, og hvordan forbrukerne oppfatter og håndterer ...
    • Lek, medier og fritid i referansebudsjettet 

      Lynum, Markus; Haugsrud, Ingrid; Slettemeås, Dag; Austgulen, Marthe Hårvik; Ansteensen, Ann-Kristin (SIFO-rapport;4-2024, Report, 2024)
      Denne rapporten presenterer arbeidet med å gjennomgå og oppdatere to forbruksområder i det norske referansebudsjettet: "lek og mediebruk" og "mediebruk og fritid". Målet med oppdateringen er å vurdere om grunnlaget for ...
    • Sikre kort, kjærlighet og minner - En studie av seks personers verdifulle klær 

      Haugsrud, Ingrid (Master thesis, 2016)
      Jeg ønsker å bidra til et skifte mot en mer miljøvennlig og etisk motebransje som tar hensyn til hvordan klær faktisk brukes og hvilken betydning de har for oss. Det er til nå utviklet lite kunnskap rundt klærs verdi. I ...